راهنمای کامل آمادگی برای آزمون آیلتس

مقدمه:

شرکت در آزمون آیلتس می تواند برای بسیاری از داوطلبان یک چشم انداز دلهره آور باشد. نیاز به یک نمره‌ی خاص می تواند برای درخواست مهاجرت، آینده شغلی یا قرار گرفتن در دانشگاهی ایده‌‌آل بسیار مهم باشد. چه قصد شرکت در آزمون آیلتس جنرال و چه آکادمیک  را داشته باشید، باید برای کسب نمره‌‌ی دلخواه به سطح مشخصی از آمادگی برسید. حال این سوال پیش می‌آید که بهترین راه آماده شدن برای آزمون آیلتس چیست؟ مطمئناً رویکردهای‌ متفاوتی جود دارد اما هررویکردی که متناسب با نقاط قوت و ضعف شما باشد نتیجه‌ی بهتری را به دنبال خواهد داشت. در این مقاله قصد داریم هر آنچه که در زمینه‌ی آمادگی برای آزمون آیلتس دارید را برای شما توضیح داده تا در مسیر درست و مدت زمان مناسب به نمره‌ی دلخواهد خود برسید.

پیش نیاز آزمون آیلتس چیست؟

اصلی ترین پیش نیاز آزمون آیتلس برخورداری از سطح زبان مناسب است. شخصی که قصد شرکت در آزمون آیلتس را دارد پیش از هر چیز باید مقدمات زبان انگلیسی را گذرانده و توانایی شرکت در یک کلاس آمادگی آیلتس را داشته باشد. اکثر زبان آموزان پس از چند ترم زبان خواندن، خود را شایسته‌ی حضور در کلاس آیتلس می‌دانند که این امر ناشی از برداشت غلط آن‌ها از سطح زبان خود است. حقیقت امر آن است که تنها زبان آموزان سطح upper intermediate و advance توانایی شرکت در کلاس‌های آمادگی آیلتس را دارند. زبان آموزان با سطوح پایین‌تر بهره‌ی چندانی از این کلاس‌ها نمی‌برند.  البته متاسفانه برخی از آموزشگاه ها به دلیل سود مالی بیشتر حاضر به ثبت نام هر زبان آموز با هر سطحی در چنین کلاس‌هایی هستند.

برنامه ریزی مناسب

علاوه بر داشتن سطح زبانی مناسب یک زبان آموز همچنین باید برنامه‌ایی منسجم و مرتب داشته باشد که در آن همه چیز اعم از مدت ساعات مطالعه‌ی روزانه، منابع، و زمان اختصاص داده شده برای هر مهارت لحاظ شده باشد. یک برنامه‌ی مناسب منطبق با شرایط کنونی شما است. در این برنامه تعداد ساعاتی که در یک روز امکان مطالعه دارید، میزان هزینه‌ای که برای شرکت در کلاس‌های آمادگی آیلتس دارید، مدت زمان باقی مانده تا آزمون، و منابعی که باید بخوانید مشخص می‌شوند. درصد بسیا بالایی از داوطلبان آیلتس یا برنامه‌ی مشخصی ندارند و یا نمی‌توانند طبق برنامه‌ی خود پیش بروند. دیلی این امر آن است که برنامه‌ریزی اشتباهی انجام داده‌اند. معمولاً نتیجه‌ی چنین امری شکست در گرفتن نمره‌ی مد نظر است.

مشاوره دائمی

نکته‌ی دیگری که بی ربط به برنامه ریزی نیست و بسیاری از داوطلبان به آن اهمیت نمی‌دهند مشاوره است. یک مشاور خوب می‌تواند بسیاری از مشکلات شما هم در امر برنامه ریزی و هم  دیگر جنبه‌های مهم برطرف کند. دلسردی و از دست دادن انگیزه در میان راه مشکلی است که بسیاری از داوطلبان آیلتس آن را تجربه می‌کنند که یک مشاور خوب در این زمینه بسیار به شما کمک کند. در نظر داشته باشید که مشاور شما می‌تواند  یک دوست با تجربه یا یک استاد آگاه باشد که شما برای کمک گرفتن از او نیاز به هزینه‌ای ندارید. فراموش نکنید که با هرسطح زبان و میزان تسلط، داشتن مشاوره دائمی همیشه سودمند خواهد بود.

سنجش مستمر

دیگر نکته‌ای که باید به آن توجه خاص داشته باشید سنجش مستمر است. اینکه بخواهید چند ماه فقط مطالعه کنید و بعد شروع به تست زنی کنید اشتباهی جبران ناپذیر است. موفقیت در آزمون آیلتس مستلزم بکارگیری تکنیک‌های خاصی است که فقط با سنجش مداوم امکانپذیر است. نیازی نیست که از ابتدا سراغ آزمون‌های گذشته‌ی آیلتس بروید. برای هر کدام از مهارت‌های آزمون آیلتس تست‌های شبیه سازی شده اما به مراتب ساده‌تری وجود دارند که می‌توانید بسیار از آن‌ها بهره ببرید. به عنوان مثال، در سایت takeielts تست‌های طبقه بندی شده‌ی بسیاری وجود دارند که شما را آماده‌ی آزمون اصلی می‌کنند. بطور کلی اگر بتوانید هر هفته یک مجموعه تست را جواب دهید گام بزرگی در آماده کردن خود، هم از نظر ذهنی و هم از نظر زبانی برداشته‌اید.

انتخاب هوشمندانه‌ی منابع

موضوع دیگری که داوطلبان آیتلس را بسیار آزار می‌دهد انتخاب منابع است. برای هر یک از مهارت‌های آیلتس کتاب‌ها و منابع آن لاین بسیاری وجود دارد. بنابراین داوطلبان اکثراً دوچار وسواس شده و از چند منبع مختلف استفاده می‌کنند. البته استفاده از چند منبع معتبر مشکلی ندارد. مشکل اینجاست که  اکثر افراد زمان کافی برای مطالعه‌ی همه‌ی منابع ندارند و در نتیجه هیچ یک از آن‌ها تمام و کمال نمی‌خوانند. همچنین منابع انتخاب شده معمولاً از نظر استاندارد بودن همسان نیستند. بطوریکه داوطلب از یک منبع مطالب مفیدی یاد می‌گیرد اما پس از خواندن منابع دیگر دُچار سردرگمی می‌شود. برای اینکه بتوانید بهترین منابع را انتخاب کنید بهترین راه کمک گرفتن از یک استاد با تجربه‌ی آیلتس است. اما مهم‌ترین از این محدود کردن خود به یک یا دو منبع برای هر مهارت است. فراموش نکنید که خواندن چند باره‌ی یک کتاب خوب خواندن یک باره‌ی چند کتاب است.

به روز بودن

آزمون آیلتس هم مانند هر آزمون دیگری هر چند وقت یکبار دستخوش تغییراتی می‌شود. این تغییرات گاهاً مربوط به محتوای آزمون است و گاهاً به نحوه‌ی برگزاری آن مربوط می‌شوند. همچنین مراکزی که آزمون را برگزار می‌کنند هم گاهی اوقات تغییراتی ایجاد می‌کنند که عدم آگاهی از آن‌ها ممکن است برای شما مشکل به وجود بیاورد. بنابراین همیشه باید از آخرین اخبار مربوط به آیتلس با خبر باشید. سعی کنید حتماً در گروه‌های تلگرامی مرتبط عضو شوید و با دوطلبان دیگر ارتباط گیرید. همچنین می‌توانید در سایت https://www.ielts.org/ هم عضو شوید تا از آخرین تغییرات آزمون با خبر باشید.

سخن پایانی

موفقیت در آزمون آیلتس در زمان کوتاه کاری بسیار مشکل است. عدم برنامه ریزی مناسب و قرار گرفتن در مسیر اشتباه ممکن است داوطلب را از رسیدن به نمره‌ی دلخواه باز دارد. در این مقاله سعی کردیم چند مورد از مهم‌ترین فاکتور‌های موفقیت در آزمون آیلتس را به شما عزیزان معرفی کرده و اهمیت هر یک را شرح دهیم. رعایت کردن موارد بالا می‌تواند نقش بسزایی در موفقیت شما داشته باشد. در پایان از شما دعوت می‌کنیم نظرات و تجربیات خود در زمینه‌ی آزمون آیلتس با ما در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید

چگونه یک استاد خصوصی آیتلس انتخاب کنیم؟

مقدمه: یادگیری زبان انگلیسی بدون کمک یک استاد کاری بسیار سخت است. اگر بخواهید بدون شرکت در کلاس زبان و کمک یک استاد به تنهایی زبان انگلیسی را یاد بگیرید ممکن است مجبور شوید دو یا سه سال از عمر خود را بگذارید. از همین رو تنها افراد کمی حاضرند چنین کاری انجام دهند و حتی...

پنج کتاب برتر در زمینه‌ی آموزش گرامر زبان انگلیسی

مقدمه: یادگیری گرامر انگلیسی همواره یکی از دغدغه های دانش آموزان و علاقمندان به یادگیری زبان انگلیسی بوده است. افراد برای یادگیری گرامر زبان انگلیسی با منابع فراوانی از جمله انواع کتاب، پادکست، وب سایت و غیره مواجه هستند. ما در این مقاله بهترین و روان ترین کتاب های...

نظرات

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *